Vlada, ki je bila izvoljena z obljubo o zeleni in pravični politiki, pred volitvami predlaga podaljšanje veljavnosti vinjet kot kompenzacijo za uporabnike avtocest, ki zaradi številnih gradbišč in naložb stojijo v zastojih. Tak ukrep je na prvi pogled morda videti prijazen do voznikov, a v resnici ni pravičen niti sistemsko smiseln. Kaže podcenjevalen odnos politike do državljanov in do izzivov, s katerimi se vsak dan soočamo v prometu.
Izredne razmere na slovenskem cestnem omrežju zahtevajo niz organizacijskih ukrepov, s katerimi bomo dejansko zmanjšali zastoje in obremenitve – ne pa le poskušali “kupiti” potrpežljivosti voznikov, ki bodo kljub ukrepom še vedno obtičali v kolonah. Namesto tega moramo reševati njihov dejanski problem: omogočiti jim moramo hitrejše, zanesljivejše in udobnejše alternative, na katere se bodo morda z leti navadili ter jih v prihodnosti uporabljali pogosteje.
V Sloveniji 580.850 državljanov nima vozniškega izpita, prav tako pa 375.224 lastnikov avtomobilov, ni lastnikov vinjet, zato bi bilo pravičneje, da bi država vlagala v resnično trajnostne alternative kot so javni prevoz, varno kolesarjenje in hoja, ki so dostopni vsem. Pomembno je tudi poudariti, da nimajo vsi enakega dostopa do osebnega avtomobila. Gospodinjstva z nižjimi dohodki so bolj omejena, saj se morajo pogosto zanašati na javni prevoz ali druge oblike mobilnosti, kar lahko omejuje njihovo dostopnost do delovnih mest in storitev. Dostop do osebnega avtomobila torej v Sloveniji ni univerzalen, temveč močno odvisen od dohodka gospodinjstva, pri čemer odsotnost avtomobila v najnižjih kvintilih razkriva pomemben vidik socialne neenakosti, ki vpliva na mobilnost in širše življenjske možnosti teh gospodinjstev.
V Koaliciji za trajnostno prometno politiko zato predlagamo naslednje ukrepe:
- V času gradnje je potrebno okrepiti avtobusne linije na obremenjenih relacijah in uvesti dodatne prevoze za prednostno vožnjo avtobusov ter avtov z večjo zasedenostjo sedišč (npr. hitre avtobusne linije Domžale-BTC),
- spodbuditi gospodarstva in javne uprave za delo od doma in zmanjševati števila poti,
- subvencionirati vozovnice za javni potniški promet v obdobjih večjih del in zastojev na cestnem omrežju,
- izboljšati usklajevanje investicij med cestnim in železniškim sektorjem, da se dela na ključnih povezavah ne izvajajo hkrati.
Celotno sporočilo za javnosti, si lahko prebrete v dokumentu spodaj.
naslovna fotografija: Roman Babakin, iStock