Zasnova nove železniške postaje je že pripravljena, a je država še ne želi razkriti javnosti. Zaradi novih objektov in povečanega prometa se bodo povečali hrup in škodljivi izpusti na Vilharjevi, Dunajski in Masarykovi.
Nedavno smo izvedeli, kakšna bo nova avtobusna postaja v Ljubljani. Rešitev, izbrana na javnem natečaju, prinaša prostorno glavno avlo in veliko garažo za kolesa. Le malokdo pa ve, da je pripravljena tudi zasnova za novo železniško postajo, ki pa je država še ne želi predstaviti javnosti. Prav tako ni znano, kako bodo lahko potniki z nove postaje svojo pot nadaljevali z mestnim prometom in tudi ne, kako bi mestno središče preneslo dodaten promet, ki ga bo pritegnilo več tisoč novih parkirišč na območju kolodvora.
Zakaj še ni znanih več podrobnosti v zvezi z novo železniško postajo?
Država je pred letom dni brez javnega natečaja naročila pripravo projekta za novo železniško postajo, a do danes javnost ni bila seznanjena ne z izhodišči za projektiranje, ne z načrti. Zasnova, ki so jo pripravili v birojih Elea iC in Sadar Vuga arhitekti in je bila objavljena kot priloga ob objavi natečaja za avtobusno postajo, kot kaže ne upošteva doslej veljavnih pogojev. Odstopa tako od zmagovalne rešitve za novo železniško postajo, izbrane na vabljenem natečaju l. 2008, kot od zazidalnega načrta.
Znani pa niso niti načrti Mestne občine Ljubljana glede Vilharjeve in Masarykove ceste. Pred nekaj tedni je v javnosti zaokrožila novica, da naj bi mesto s pomočjo podjetja Elea na Vilharjevi načrtovalo viadukt, vendar je župan Zoran Janković to kasneje zanikal. »Z izjemo avtobusne postaje so novi projekti na območju kolodvora za javnost neznanka. Želimo si, da bi bila javnost obveščena in vključena v tako pomembne odločitve, saj gre za ključno potniško vozlišče v Sloveniji,« opozarja Koalicija za trajnostno prometno politiko (KTPP). Ob Vilharjevi in Masarykovi pet novih objektov in veliko več avtomobilov
Poleg nove železniške postaje je ob Vilharjevi in Masarykovi predvidenih pet novih velikih objektov: avtobusna postaja, nakupovalno središče (nekoč Emonika), poslovni objekt Vilharia ter dva poslovno-stanovanjska objekta ob Masarykovi. Po obstoječih načrtih naj bi bilo v teh objektih kar 4.500 parkirnih mest. Avtomobili, ki bodo morali priti do njih, bodo močno povečali hrup in škodljive izpuste v tem delu mestnega središča.
»Ljubljana in Slovenija imata enkratno priložnost, da s pomočjo Evropskih sredstev za zeleni preboj pridobita sodobno vozlišče javnega prometa kot pomembni gradnik na poti k brezogljični družbi. Številna dodatna parkirišča pa lahko ta dosežek izničijo.« še poudarjajo v KTPP.
Za prestop z vlaka na LPP bomo porabili preveč časa
KTPP opozarja, da je za redne uporabnike javni prevoz privlačen le, kadar je prestopanje z vlaka na mestni avtobus preprosto in hitro oziroma je pot med njima kratka. Če se glavne linije mestnega prometa ne bodo bistveno približale novima železniški in avtobusni postaji, bo čas za prestop mnoge potnike še naprej odvračal od uporabe javnega prometa. KTPP ocenjuje, da bi moral biti čas za prestop krajši od treh minut, a bo ob nespremenjenem sistemu mestnega prometa še vedno ostal okoli desetih minut. Ljubljančani in dnevni migranti izgubljajo čas tudi zato, ker železniška postaja otežuje prehodnost med Bežigradom in centrom Ljubljane. Načrti za železniško in avtobusno postajo kažejo, da bo obstoječi podhod urejen za kolesarje in povezan z veliko kolesarnico, ki bo zgrajena na Vilharjevi. A koalicija opozarja, da le en prehod ne bo dovolj: »Območje kolodvora bi moralo biti za učinkovito povezanost mesta prehodno vsaj na vsakih 200 m. Nova dvignjena železniška postaja bo sicer prinesla nov prehod prek tirov, a ga uporabniki ne bodo množično uporabljali, ker bo zamuden.«
V prihodnje pričakujemo pregledno odločanje in dobre rešitve
Koalicija za trajnostno prometno politiko pozdravlja izid natečaja za novo avtobusno postajo, ki bo ponudila sodobno vozlišče za regionalni in mednarodni avtobusni promet z ustrezno odmerjenimi prometnimi elementi in s prostornimi prostori za potnike. Ob tem pozdravlja tudi odločitev Slovenskih železnic, da so rešitev izbrale s pomočjo javnega projektnega natečaja, ki je omogočil pregleden proces izbire rešitve.
Od Ministrstva za infrastrukturo in Direkcije RS za infrastrukturo KTPP pričakuje, da bosta preglednost odločanja zagotovila tudi pri načrtovanju železniške postaje, čim prej javno predstavila izhodišča za njeno načrtovanje, zasnovo nove postaje, in omogočila konstruktivno javno razpravo o projektu.
Od Mestne občina Ljubljana pa koalicija ob preglednem odločanju o urejanju območja pričakuje tudi temeljito izboljšanje mestnega prometa in njegovo učinkovito povezavo z novima železniško in avtobusno postajo, prometno ureditev širšega območja kolodvora, ki bo dajala prednost javnemu prometu, kolesarjenju in hoji, omejitev števila novih parkirnih mest v območju, ter ob sodelovanju države tudi izboljšanje prehodnosti območja za pešce in kolesarje.
Klikni tukaj za prenos shem in fotografij v polni velikosti.